ﺳﻪشنبه 18 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

آغاز مذاکرات با مسئولان عربستان برای حج تمتع ۱۴۰۰ در آذر ماه

  • 05 شهریور 1399
  • 07:36
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 259 بازدید
  • Article Rating
آغاز مذاکرات با مسئولان عربستان برای حج تمتع ۱۴۰۰ در آذر ماه
علی رضا رشیدیان معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت از آغاز مذاکرات و امضا تفاهمنامه برای حج تمتع ۱۴۰۰ شمسی در ماه ربیع الثانی ۱۴۴۲ خبر داد.

آغاز مذاکرات با مسئولان عربستان برای حج تمتع ۱۴۰۰ در آذر ماه

علی رضا رشیدیان معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت از آغاز مذاکرات و امضا تفاهمنامه برای حج تمتع ۱۴۰۰ شمسی در ماه ربیع الثانی ۱۴۴۲ خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه مذاکرات مسئولان حج ایران و عربستان طبق روال همه ساله در ربیع الثانی که حدود آذر ماه سالجاری است برگزار خواهد شد و از طرفی با عنایت به اعزام نشدن زائران حج ۹۹ به عربستان به دلیل شیوع ویروس کرونا، در صورت عادی شدن شرائط، سهمیه مازاد نیز درخواست خواهد شد و برای حج آینده با تثبیت نرخ ارز مصوب اسفند 1399 از نوسانات احتمالی ارز جلوگیری خواهد شد .

وی گفت: در راستای صرفه و صلاح زائران حج، از دولت درخواست کردیم که اجازه دهند نرخ ارز مصوب سال 99 را برای ثبت نام شده های همان سال(1399) که در سال 1400 مشرف خواهند شد تثبیت کنیم که خوشبختانه مورد تصویب قرار گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برای تامین ارز با نرخ امسال برای حج سال آینده این مهم به هیات دولت ارجاع شد، تصریح کرد: در مرحله اول با اصل سپرده و سود متعلقه ، مبلغ ۲۵ میلیون تومان از زائرین دریافت و عینا به حساب بانک مرکزی واریز شد که مسئولان بانک مرکزی اعلام داشتند برای تامین الباقی ارز و تثبیت نرخ آن باید کل مبلغ را به حساب بانک مرکزی واریز نمایید.

وی اظهار داشت: به همین منظور در شورای برنامه ریزی حج با حضور نماینده محترم ولی فقیه این موضوع مطرح شد که مرحله دوم هزینه سفرحج از زائران دریافت کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: عموما تفاوت قیمت و هزینه تمام شده حج در بخش ارزی خیلی محسوس تر از میزان هزینه ریالی است. میزان هزینه ارزی که برآورد شده، برای زائران بین ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ دلار هزینه یک زائر در عربستان می باشد (حدود ۳۰ میلیون تومان) در حالی که اگر آنرا تثبت نکرده بودیم و نرخ ارز را به نرخ سال آینده موکول می کردیم امکان افزایش قیمت با توجه به نوسانات احتمالی نرخ ارز چشم گیر می شد.

وی گفت: با این اوصاف اگر سهمیه حج سال آینده ما به همان میزان ۸۷ هزار نفر تعیین گردد اولا یک گروهی خواهیم داشت که پول ارز خود را به صورت صد در صد تامین کرده اند این گروه، در بخش هزینه ارزی با همان نرخ ارز حج ۹۹ به حج خواهند رفت ولی در مقابل زائرانی که قسط دوم خود را به هر دلیلی پرداخت نکرده باشند، در زمان اعزام در سال آتی، ارز آنها با نرخ جدیدی که دولت تا پایان سال اعلام خواهد کرد محاسبه و دریافت خواهد شد.

به گفته وی، در این میان اگر از زائران جدیدی نیز ثبت نام به عمل آورده شود تمامی هزینه های آنان بر اساس نرخ جدید دولت در همان زمان اخذ خواهد شد.

رشیدیان افزود: ممکن است افزایش قیمتی در میزان مبالغ دریافتی از زائران در سال آینده مطرح باشد که مربوط به بخش هزینه های ریالی است. بعنوان مثال نرخ خرید بلیت هواپیما از ایران ایر در سال 98، 3 میلیون و 800 هزار تومان بود که در سال 99 به 5 میلیون 800 هزار تومان افزایش یافت. در سال 1400 نیز امکان افزایش متصور است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.
خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست