شنبه 29 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

مشاهده خبر

آئین نکوداشت هفته حج و تجلیل از مدیران و پیشکسوتان عرصه حج شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل

آئین نکوداشت هفته حج و تجلیل از مدیران و پیشکسوتان عرصه حج شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل

     به گزارش روابط عمومی اداره حج و زیارت کاشان، روز دوشنبه آئین نکوداشت هفته حج در اداره حج و زیارت کاشان برگزار گردید.

    در این مراسم که با حضور حضرت آیت اله سلیمانی، نماینده محترم مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه معزز کاشان، آقای دکتر مرتضایی فرماندار ویژه کاشان، آقای آزاد معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت و آقای مهندس میرزایی مشاور رئیس سازمان حج و زیارت برگزار شد، از مدیران و پیشکسوتان عرصه حج تجلیل بعمل آمد.

       این مراسم بعد از تلاوت آیاتی از کلام اله مجید توسط آقای علیرضا کاشانی نژاد قاری و مجری توانمند این شهرستان، با عرض خیر مقدم سرپرست اداره حج و زیارت کاشان آغاز شد. حمیدرضا بهروزی فر در ابتدا ضمن تبریک هفته حج و دهه کرامت از حضور پرشور ملت ایران در حماسه انتخابات روز جمعه ابراز خرسندی کرد و این اقدام را به تعبیر مقام معظم رهبری حماسه شورانگیز نامید. وی در پایان توضیحاتی در ارتباط با برنامه های هفته حج و بخش های مختلف همایش تجلیل از خادمین پیشکسوت شهرستان های کاشان و آران و بیدگل ارائه نمود.

       در ادامه برنامه با پخش نماهنگی، یاد و خاطره شهدای منا و مسجدالحرام گرامی داشته شد.

      سپس دکتر مرتضایی فرماندار ویژه شهرستان کاشان به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن تشکر از برگزاری این مراسم افزود، از آنجایی که حج و زیارت کاشان تنها شهرستانی است که به صورت مستقل در کشور فعالیت می نماید، این امر نشان از اهمیت و جایگاه ویژه شهرستان کاشان در حوزه سفر های زیارتی در کشور دارد. لذا این فرصتی که در کاشان فراهم شده و می بایست در خدمت به مردم کاشان قرار گیرد.

      فرماندار ویژه کاشان، از تلاش ها و خدمات مدیران قبلی این اداره که در راستای پیشبرد اهداف سازمانی خدماتی ارزنده را به مردم شهرستان های کاشان و آران وبیدگل ارائه نمودند تشکر نمودند.

    علی اکبر مرتضایی در ادامه با توجه به شیوع ویروس کرونا و آسیبی که دفاتر زیارتی از آن متحمل شدند افزود، در دولت تلاش شد تا با ارائه تسهیلات بانکی به مشاغل آسیب دیده من جمله دفاتر خدمات زیارتی، بخشی از زیان تحمیلی از ویروس کرونا را جبران کنیم و البته موانعی نیز بر سر راه وجود دارد که به زودی با نشست هایی که با بانک ها خواهیم داشت موانع را مرتفع خواهیم نمود.

 در بخش دیگری از برنامه به مناسبت نزدیک شدن به میلاد حضرت ثامن الحج امام رضا (ع) از شاعراهل بیت و آئیتی شهرستان کاشان حاج محمود شریفی دعوت شد تا در مدح و منقبت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) اشعاری را قرائت نمایند.

    سپس آقای آزاد، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت با تشکر از برپایی این مراسم گفت، کاشان از جمله شهرستان هایی هست که کمترین مشکل را در حوزه خدمات زیارتی داراست و ما در سازمان حج و زیارت کاشان را به عنوان مرکز استان می شناسیم و این بخاطرتلاش ها و خدمات مدیران اسبق این مجموعه می باشد.

       وی در ادامه خاطر نشان کرد، با توجه به تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا، سازمان حج و زیارت تهدیدها را به فرصت تبدیل نمود و با تشکیل 21 کارگروه تخصصی از تجربیات مدیران استفاده نمود و نسبت به اصلاح و بروزرسانی  فرآیند ها اقداماتی را انجام و ایرادات آن را برطرف نمود و بزودی جمع بندی و ارائه خواهد شد.

     محمد آزاد در خصوص بازنگری در فعالیت دفاتر خدمات زیارتی نیز افزود: با توجه به اینکه دفاتر خدمات زیارتی به عنوان پیشانی و محور کار سازمان می باشند، نقش آنها در سفرهای زیارتی به ویژه در حج تمتع رنگ بیشتری به خود خواهد گرفت.

      محمد آزاد با اشاره به آیه ای از قران یادآور شد؛ همه عزیزانی که در این وادی قرار میگیرند، باید قدر خود را بدانند و بدانند در چه مسیری و برای چه کسانی خدمت می کنند. حجاج بیت اله الحرام کسانی هستند که به بیان قرآن از خلق و دنیا بریده اند و ارتباط مستقیم با پروردگار خود گرفته اند و اکنون شما افتخار خدمت به چنین افرادی را دارید.

    وی در پایان از دست اندرکاران برگزاری انتخابات تشکر نمود و افزود، ملت ایران بار دیگر نشان دادند که غیر قابل پیش بینی هستند و علی رغم تبلیغات سوء از سوی شبکه های معاند، به پیام رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند و با حضور در پای صندوق های رای مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی زدند.

    خاطره گویی، یکی دیگر از بخش های جذاب این مراسم بود که توسط پیشکسوت عرصه حج آقای حاج سید علی اکبر رفاهی اجرا شد. ایشان با بیان خاطراتی از دوران سال 62 و بعد از آن فاجعه خون بار حج سال 66 به بیان وقایع و خاطرات تلخ و شیرین آن دوران پرداخت.

 

      در بخش دیگری از این مراسم حضرت آیه اله سلیمانی به ایراد سخنرانی پرداختند.  ایشان با گرامیدشت ایام دهه کرامت و هفته حج، از تشکیل چنین مراسمی که به همت اداره حج و زیارت کاشان برگزار گردید ابراز خرسندی نمود و از حضور کمی و کیفی مردم شریف ایران در انتخابات متواضعانه سپاس گزاری نمودند و از عناصر دست اندرکار انتخابات و عزیزان اجرایی، نظارتی و امنیتی تشکر و قدردانی نمودند.

    ایشان با اشاره به اینکه دشمن سال هاست به صورت زیرکانه و مهندسی شده روی چهار عنصر زبان، پول، فرهنگ و مذهب ملت ها کار می کند فرمودند، 14 قرن پیش نبی مکرم اسلام این مهندسی را در یک نقطه انجام داد که ملت اسلامی را در یک نقطه پا بند نماید؛ هم نقطه زمانی و هم نقطه مکانی، که آن نقطه، مکه و آن زمان حج است. در جایی که هیچ کسی و هیچ مذهبی برای خودش جایگاه ویژه ای نباید ببیند و دقیقا جایی که رفع تبعیض نژادی و مساوات به معنای واقعی اجرا می شود و همگان یاید با پوششی یکنواخت، در جهتی معین و با شعاری یکنواخت عمل نمایند که این مهندسی است که توسط نبی مکرم اسلام طراحی شده است.

     ایشان به نقش موثر و با اهمیت متولیان حج اشاره داشتند و افزودند، اگر متولیان حج در محیط خود مبنای وحدت نباشند یعنی به وظیفه خود آشنا نیستند. چرا که وحدت، یک دلی و هم رنگی از جمله شعائر الهی است.

      هیچ جریانی در منطقه ای که دو مذهب شیعه و سنی در آن زندگی می کند برتر از مدیران کاروان های حج نیستند که بتواند وحدت را میان آنها جلوه دهد.

     ایشان در بخش دیگری از سخنان خود حج و بیداری اسلامی را از دست آورد های انقلاب اسلامی دانستند و فرمودند، پایه گزاری این دست آورد با حضرت امام خمینی و ایستادگی رهبری معظم در طول این سالها بود که آنها در این مقابله پیروز میدان بودند و اکنون حج برای ما یعنی نقطه آگاهی .

     حضرت آیت اله سلیمانی با اشاره به اینکه کاشان در پایتختی نهج البلاغه قرار دارد، از بیان حضرت امیرالمومنین استفاده نمودند و افزودند، ایشان در بخشی از کلام نهج البلاغه می فرمایند تا می توانید نگذارید این سرزمین خلوت بماند، چرا که اگر کعبه را از دست بدهید، دیگر مهلتی به شما داده نمی شود. اینجا تنها جایی است که مانور قدرت، وحدت و عزت است. 

     نماینده ولی فقیه در منطقه کاشان حرمت سد راه برای حجاج را به تعبیر قران به مثل دیگر از محرمات دانستند و تصریح کردند، به مانند شرک و کفر است و لازم به کیفر و عذاب مانعین از حج است و امروز به بهانه های مختلف سعی بر تقلیل حجاج است و ایران اسلامی در بین کشورهای اسلامی بهترین کشوری است در سامان دادن به جریان کاروان ها و این صحبتی است که خود سعودی ها هم به آن اذعان دارند که هیچ کشوری به اندازه ایران  در نظم و ساماندهی به حجاج سرآمد نیست و این افتخار و سربلندی نظام جمهوری اسلامی است که این نیز به برکت وجود شما مدیران کاروان ها و متولیان این عرصه است. 

     ایشان در پایان سخنان خود به این مهم اشاره کردند که مسئولیت و مدیریت حج با اهل تقواست و شما متولیان این عرصه از مصادیق اهل تقوا هستید و حال آیا حضور عربستان سعودی در زمان 8 سال جنگ تحمیلی در کنار عراق از مصادیق اهل تقواست؟ آیا جمعه سیاه مکه و ماجرای غم انگیز منا از سوی این حکومت وابسته به مزدور از مصادیق تقواست؟ آیا رفتار شنیع ماموران در فرودگاه جده از مصادیق تقواست؟ و آیا به لطایف الحیل ممانعت از انجام حج از علامت تقواست؟ آیا بیش از 5 سال با سرمایه امت اسلامی باروت بر سر ملت یمن ریختن از مصادیق تقواست؟ و آیا تجهیز تکفیری ها و انداختن به جان امت اسلامی از علامت تقواست؟

      امروز کعبه در اسارت است و در چنگ عناصر نا قابل و بی لیاقت است که اگر نبود آن پیام تاریخی حضرت امام خمینی در سال 62 ، کارتن خوابی حجاج به پایان نمی رسید و اگر نبود آن سخنرانی قراء مقام معظم رهبری در نوشهر بعد از ماجرای منا قطعا بساط آنها جمع نمی شد.

 

      در بخش پایانی این آئین، از مدیران اسبق اداره حج و زیارت کاشان ، خانواده مرحوم حاج محمد گلناری، حجت الاسلام حاج عباس ایزدی، حاج احسان استحقاقی، حاج وحید اسکندری و حاج عباس نیکونیا و همچنین مدیران پیشکسوت عرصه حج، مدیرانی که طی ده سال گذشته حائز امتیاز ممتاز در عملکرد خود شده اند و نیز مدیرانی که در موضوع آموزش مجازی زائرین به زائرین حج سال جاری فعالیت برتر داشتند با اهدای لوح تقدیر از دستان میهمانان این برنامه تجلیل بعمل آمد.

پایان بخش این آئین، سخنرانی جناب دکتر مجید زجاجی استاد حوزه و دانشگاه بود که ایشان به عنوان نماینده کارگزاران شهرستان ضمن تشکر از دست اندرکاران این همایش به ویژه پرسنل خدوم اداره حج و زیارت کاشان با اشاره به اینکه حج لقاء امام است افزودند، کاشان مرکز ولایت است و از نماینده سازمان خواستند که در بخش فرهنگی و آموزشی و کارگزاری کاشان را با عنوان یک مرکز، نگاه ویژه ای داشته باشند. که این موضوع مورد اقبال معاون محترم سازمان قرار گرفت.

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.