پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

مشاهده خبر

همایش متمرکز زائرین حج تمتع 1402 منطقه کاشان برگزار شد.

  • 22 اردیبهشت 1402
  • 07:02
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 168 بازدید
  • Article Rating
همایش متمرکز زائرین حج تمتع 1402 منطقه کاشان برگزار شد.

همایش متمرکز زائرین حج تمتع ۱۴۰۲ منطقه کاشان با عنوان مسافران قبله با شعار «حج تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت قدس شریف» با حضور ۸۱۵ نفر زائر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره حج و زیارت کاشان، حمیدرضا بهروزی فر رئیس اداره حج و زیارت شهرستان کاشان در همایش متمرکز زائرین حج تمتع ۱۴۰۲ منطقه کاشان که در روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه در سالن ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار شد، گفت: حج یک واجب استثنایی و یک سفر پر رمز و راز است. وی از حج به عنون یک دوره تهذیب، ترکیه نفس و خودسازی نام برد و افزود: فرصت حج برای انسان فرصت ورود به یک فضای سرشار از معنویت است.

بهروزی فر گفت: با سفر به حج خود را از لابلای زندگی روزمره خود و آلودگی‌های زندگی عادی و اشکالات و مشکلات خارج کرده و وارد یک فضای با صفا و معنویت و قرب الی الله و ریاضت اختیاری می‌شویم.

وی جهانی بودن و بین المللی بودن حج را مهمترین امتیاز حج نسبت به دیگر فرایض واجب دانست و ادامه داد: در تمام ادیان الهی نمی‌توان هیچ فریضه‌ای را نام برد که میلیون‌ها نفر در یک زمان و مکان واحد، با سلائق و زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف گردهم جمع شوند و یک عمل واحدی را انجام دهند.

رئیس اداره حج و زیارت کاشان اظهار داشت: حج هجرت از طبقه بندی‌ها و امتیازبندی‌های معمول زندگی است که فقیر و غنی، شریف و وزیر، کوچک و بزرگ را در کنار یکدیگر قرار داده و متحد می‌کند.

وی از حج به عنوان مظهر آمیختگی معنویت و سیاست، مادیت و دنیا و آخرت نام برد و ابراز داشت: تقرب و نزدیکی به خدا در فکر و عمل و دوری از شیطان با جسم و جان دو عنصر اصلی و جوهر وجودی حج است.

بهروزی فر همچنین از سفر حج به عنوان سفر الی الله نام برد و افزود: زائران خانه خدا مراقب باشند فرصت ارزشمند حج برای انسان یک فرصت تکرار نشدنی است و باید بیشترین بهره برداری را از این فرصت تکرار نشدنی داشته باشند.

وی تعداد زائران امسال خانه خدا از منطقه کاشان را ۸۱۵ نفر اعلام کرد و از افزایش ۲۰ درصدی زئران خانه خدا در منطقه کاشان نسبت به ۱۵ سال گذشته خبر داد و افزود: از ۸۱۵ زائر خانه خدا در منطقه کاشان در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۳ نفر خانم و ۳۷۵ نفرمرد هستند.

بهروزی فر با اشاره اینکه مسن‌ترین و جوانترین زائر خانه از منطقه کاشان متعلق به خانم‌ها است، گفت: مسن‌ترین زائر خانم ۸۵ ساله و جوانترین زائر خانم ۱۷ ساله است.

وی تعداد کاروان‌های حج امسال منطقه کاشان را ۶ کاروان اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد ۳ کاروان مدینه قبل و سه کاروان مدینه بعد هستند که با ۲۵ نفر عوامل عازم سفر حج می‌شوند

. رئیس اداره حج و زیارت کاشان یادآور شد: نخستین پرواز زائران خانه خدا از منطقه کاشان ۷ خرداد ماه و آخرین کاروان ۲۸ خرداد ماه عازم عربستان خواهند شد و آخرین گروه زائران منطقه کاشان اول مرداد ماه امسال به وطن بازخواهند گشت.

لازم به ذکر است، همایش متمرکز زائرین حج تمتع ۱۴۰۲ منطقه کاشان با عنوان مسافران قبله با شعار «حج تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت قدس شریف» با حضور ۸۱۵ نفر زائرخانه خدا از منطقه کاشان صبح روز جمعه در سالن ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار شد.

در ادامه این همایش، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی، نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان گفت: در رأس همه خطا‌ها و گناهان حب به دنیا است.

وی نخستین سفارش بزرگان به حجاج را دوری از حب دنیا دانست و به برخی از راهکار‌های دوری از حب به دنیا اشاره کرد و افزود: خواندن یک دور کامل صحیفه سجادیه در کنار خانه خدا سبب خواهد شد تا حب به دنیا از دل انسان خارج شود. نماینده ولی فقیه در کاشان ادامه داد: صحیفه سجادیه ۲۸۰ صفحه دارد که خواندن هر دو صفحه با ترجمه تنها ۵ دقیقه طول می‌کشد و طی یکساعت ۲۵ صفحه سجادیه خوانده می‌شود. ب

ه گفته وی روزانه یک ساعت خواندن صحیفه سجادیه طی مدت ۱۰ روز ۲۸۰ صفحه کامل صحیفه سجادیه خوانده می‌شود و اگر روزانه ۲ ساعت صحیفه سجادیه خوانده شود، طی ۵ روز یک دور کامل صحیفه سجادیه خوانده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی دومین سفارش بزرگان به حجاج را وقت گذاشتن بیشتر برای کعبه دانست و گفت: اگر حجاج به لحاظ جسمی توان دارند در اطراف کعبه نماز مستحبی بخوانند و به جای «قل هوالله و احد» سوره‌های قرآن را و در قنوت دعا‌های صحیفه سجادیه را بخواند، به این ترتیب زائر خانه در نماز یک دور کامل قرآن و صحیفه سجادیه را در کنار کعبه ختم کرده است.

وی بردن آب همراه با چند لیوان اضافه به کعبه برای پذیرایی از حجاج تشنه را سومین سفارش بزرگان به حجاج اعلام کرد و افزود: ارزش پذیرایی با آب ازحجاج در کعبه بسیار بالا است که نباید این فرصت را از دست داد.

نماینده ولی فقیه در کاشان ارتباط با امام زمان (عج)، پیامبراکرم (ص) و اهل بیت (ع) را توصیه چهارم بزرگان به حجاج دانست و اظهار داشت: حضور حجاج از سراسر دنیا در مکه حضور در محضر پیامبراکرم (ص) و امام صادق (ع) و اعلام ولایت خود به امام زمان (عج) است.

در این همایش، جناب سرهنگ محسن زاده، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان کاشان نکاتی مهم در ارتباط با لزوم رعایت قوانین داخلی و قوانین کشور عربستان سعودی پیرامون مواد مخدر بیان داشت و  در ارتباط با حضور زائرین در فرودگاه مبدا و مقصد و اقلام و داروهای ممنوعه در سفر حج تمتع توصیه هایی ارائه نمودند.

در بخش دیگر همایش، حجت الاسلام والمسلمین، محمودی خمینی به صورتی نمادین، اعمال و مناسک حج تمتع را در حضور زائرین اجرا و احکام مهم اعمال و مناسک این سفر معنوی را بیان نمودند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.